5 myter om rekonditionerade smartphones

5 myter om rekonditionerade smartphones

Gästinlägg av Emma Lehikoinen, COO, Swappie.

‘Second hand’ kan knappast tas för en ny trend längre. Men även om det är en marknad på uppgång – inte minst i ljuset av Coronapandemin – är det fortfarande många som tvekar inför valet att köpa en begagnad telefon, och e-avfall fortsätter att vara den avfallsström som växer mest i världen. I mitt jobb som COO på Swappie, som är marknadsledande inom rekonditionerade iPhones, jobbar jag varje dag med att främja hållbara teknikval. Jag har märkt att det finns flertalet återkommande myter om rekonditionerade smartphones, och skulle vilja slå hål på de vanligaste.

1 – REKONDITIONERAD BETYDER BEGAGNAD

Att rekonditionerad är synonymt med begagnad är den vanligaste myten, och något vi behöver fortsätta att utbilda allmänheten om. Faktum är att det finns många kritiska skillnader. Den mest avgörande är att en begagnad telefon inte nödvändigtvis är servad, sanerad, kvalitetstestad eller kommer med garantier, medan en rekonditionerad smartphone alltid genomgår en process som innefattar undersökning och noggrann reparation utförd av specialister.

Credit: Luis Villasmil @luisviol on Unsplash

2 – BATTERIET RÄCKER INTE TILLRÄCKLIGT LÄNGE

Många är rädda för att köpa en mobil med dåligt batteri, och tror att en telefon som använts tidigare också har sämre batterikapacitet. Här vill jag återigen påminna om rekonditioneringsprocessen – som även innebär en kontroll av batteriet. För att vi ska kunna kalla en telefon rekonditionerad behöver batterikapaciteten vara över 80%, och förra året var batterikapaciteten i de iPhones som såldes av oss i genomsnitt 95 procent. Enligt industristandard är en iPhone med batterikapacitet på 80% att betrakta som i optimalt skick. 

3 – OM DEN KOSTAR MINDRE ÄN EN NY, MÅSTE DET FINNAS FUNKTIONELLA DEFEKTER

Vi måste lära oss att se skillnad på estetik och innehåll. En rekonditionerad telefon kan fortfarande ha repor eller andra estetiska defekter, men det påverkar inte hur den fungerar. 

4 – DEN KOMMER INTE ATT FUNGERA SOM EN NY SMARTPHONE

En rekonditionerad telefon kan i mångt och mycket betraktas som ny, så detta är en viktig myt att slå hål på. Vår process innefattar hela 52 steg, med reparering och kvalitetskontroller utförda av specialister.

5 – SÄLJAREN KAN VARA OPÅLITLIG

Många är oroliga att telefonen kommer bära spår av sin förra användare. Det här är ett vanligt missförstånd som är desto enklare att avfärda – en rekonditionerad telefon säljs i regel av ett företag, vilket medför helt andra garantier och service jämfört med att köpa från en privatperson.

Jag hoppas att detta kan vara ett steg på vägen till ökad kunskap om rekonditionerade produkter, och att fler våga göra hållbara och smarta val.