Betalt samarbete med Topdog.
SEO fortsätter att gå från klarhet till klarhet. Det blir tydligt för allt fler att SEO i många branscher är det mest kostnadseffektiva sättet att marknadsföra en verksamhet. SEO kan dock innebära väldigt många olika saker. Här kommer vi att gå igenom fyra mycket tydliga trender som SEO-proffs pratar om just nu.
Var medveten om detta om du vill ranka 2023
Utvecklingen går snabbt framåt inom SEO, och vi hade kunnat välja att behandla flera olika trender. Men här följer en genomgång av vad vi anser att det är viktigt att fokusera på för att hålla sig up to date 2023.
- Målgruppsanpassad content
- Tydligare fokus på helhetsupplevelsen
- Allt fler använder funktionen röstsök
- Att använda bild och video lönar sig mer och med
Vad är besökarna ute efter?
Att ha hemsidor med mycket innehåll är grundläggande, men att satsa på kvalitet, utifrån ändamålet med sidan, blir allt viktigare. Inte minst handlar det om att göra sidor attraktiva för just de besökare man helst vill ha. Sökmotorerna blir allt bättre på att ranka sidor baserat på hur relevanta de är utifrån en viss sökintention. Att ha relevant content på en hemsida kommer göra att fler nya besökare hittar till den – och att fler återvänder – om den uppdateras med nytt kvalitativt contenttillräckligt ofta. Den som kan skapa bättre content än vad som finns på de sidor som rankar högst utifrån en given sökintention har vunnit mycket.
Sökmotorerna lär sig känna igen bra UX
Användarupplevelsen påverkas av många olika faktorer. Det har alltid varit viktigt att ta fram hemsidor som laddar snabbt och är lättnavigerade. Det handlar om att paketera content på ett sätt som gör det attraktivt samtidigt som besökaren snabbt får den information som svarar mot sökintentionen. Bra UX förmedlar ett positivt intryck och leder till ökad konvertering och till att fler besökare återvänder. Det vi ser nu är att användarupplevelsen (UX) även påverkar hur en sida rankar i Google. Sökmotorerna blir bättre på att känna igen hur en sajt presterar inom detta område och det påverkar rankingen mer än vad det gjort tidigare.
Röstsök kan bli lika vanligt som textsök
I vissa sammanhang är det mycket smidigare att använda röstsök i Google än att skriva en sökfras. Det gäller inte minst när dina händer är upptagna, som när du kör bil och vill ha ett snabbt svar på en fråga, så som var närmaste pizzeria finns. Detta var en trend vi kunde se tydliga tecken på redan 2022. Det vi ser nu är att hemsidor som optimerats utifrån röstsökning vinner positioner i Google. Enligt entrepreneur.com kommer svaren ofta betydligt snabbare när du gör en röstsökning än när du skriver in en sökfras. Det går också minst lika fort att göra sökningen med rösten.
Vid röstsökning används ofta en annan ordföljd än när en fras skrivs ner. I många branscher är det viktigt att sätta sig in i hur potentiella kunder uttrycker sig vid röstsök. Röstsökningar är ofta väldigt lokala och handlar ofta om vad någon vill ha precis nu, på en specifik plats.
Det räcker inte med bra text
Det finns statistik som visar att sambandet mellan hög placering i sökmotorerna och förekomsten av bilder och videoklipp blir allt större. Man kan titta på hur det har sett ut under tidigare år och jämföra med vilken fördel det innebär idag. Då blir det tydligt att texter med olika typer av block, gärna videoklipp och bilder, ger en ännu större fördel 2023. En textvägg som ger svar på besökarnas frågor är alltså inte alls lika effektiv som text med grafiska element och videoklipp. Det är fortfarande viktigt, om inte ännu viktigare än tidigare, att en text har kvalitet och gärna är ganska lång. Men det måste alltså till något mer för att verkligen ranka.
Vill du veta mer om vad som gäller i branschen 2023? Här ger Topdog sin syn på SEO trender 2023.
Vad vi menar med trender
Ordet trend kan syfta på en kortvarig fluga, och det handlar inte alltid bara om vad som är populärt på rationella grunder. Trender inom SEO handlar i regel om aktiviteter som verkligen är värdeskapande just nu.
Eftersom sökmotorernas algoritmer hela tiden utvecklas är det mycket viktigt att följa aktuella trender om du vill ranka så högt som möjligt. Men det är inte säkert att det du behöver göra idag för att synliggöra en verksamhet online är vad du behöver göra om ett år. En bra SEO-byrå har som en av sina viktigaste uppgifter att hålla koll på vad som får en hemsida att ranka för stunden. Det kan vara ganska resurskrävande att göra den analysen internt på ett företag, även om det finns verktyg som underlättar. Topdog är experter på SEO och ett exempel på ett företag som kan hjälpa er att hålla koll på trender inom SEO – i realtid.