Hur man skapar en bra företagslogga

Hur man skapar en bra företagslogga

Betalt samarbete med Creative Native, inlägget innehåller annonslänkar.

Alla som har prövat göra en logga inser ganska snabbt att det är väldigt svårt. Den ska kunna passa i olika sammanhang och format, samtidigt som den ska vara enkel men ändå snygg. Att göra något som framstår stilig men ändå simpel är bland det svåraste man kan göra. Men det finns en hel del metoder och tips man tänka på när man gör en logga, och dessa går vi igenom nu. Det finns också många bra verktyg som man kan använda när man gör en logga.

Ett vanligt misstag som många gör är att man konstlar till det för mycket. Det är mycket bättre att hålla det simpelt, och använda så få drag och konstellationer som möjligt. Ett lysande exempel på detta är Apples logga, som endast består av ett litet äpple med ett bett på sidan. Den har blivit ikonisk över hela världen men har bland de enklaste formerna i världen.

Håll det enkelt

Ett bra tips när man gör en logga är att tänka att den ska fungera lika bra i svartvitt. Det innebär att om man tar bort alla färger från loggan ska den fortfarande vara lika stilren som när den var i färg. Fungerar den då så har man hittat rätt. Då är den elegant men också lättsmält, vilket är perfekt när man pratar om loggor. Övergjorda loggor med detaljer är väldigt svåra att ta in snabbt, och blir dessutom väldigt svåra att tyda när de är små.

Ett annat bra tips är att göra många små utkast innan man bestämmer sig för vilken design man ska välja. Då kommer man snabbt till insikt vad man vill ha och designprocessen går betydligt snabbare än om man gör en detaljerad version av alla loggar man testar. Det kan också vara bra att fråga någon om råd, då du inte vill fasta i en design som bara tilltalar dig.

Photo by Hussam Abd on Unsplash

Ta hjälp av professionella 

Det finns många program som man kan använda för att skapa utkast till loggor. På nätet finns det flera hemsidor som snabbt kan skapa utkast där man kan skriva preferenser som vilket företag och verksamhet som loggan ska representera. Dessa är väldigt bra att börja med, men är sällan så bra att det inte behöver göras om litegrann. Om inte annat får man väldigt inspiration.

Om du känner att det är för övermäktigt att göra en logga kan man alltid ta kontakt med en designbyrå. De är professionella och villiga att ta över den kreativa processen i att skapa en logga. Samtidigt bör man vara noga med att kommunicera vad man vill ha i sin logga och vad den ska representera.

Om man är ett större företag är det väldigt fördelaktigt att kontakta en byrå som pysslar med design, då varumärket kopplas ihop till företagets logga. Man vill helt enkelt att loggan ska utmärka sig och bli framstående i sin bransch. Har man en snygg logga blir det mycket troligare att kunder komma välja den framför en logga som inte är lika välgjord.