I tider av ny oro som uppkommit senaste dagarna om drönare som dyker upp lite här och var i svenskt luftrum, så flög mina tankar iväg till hur det egentligen går med utvecklingen av drönare. Jag fastnade då för en ny och spännande innovation från HG Robotics som heter Vetal. Det är en VTOL-drönare vilket innebär att den är byggd för ”Vertical Takeoff and Landing”. Men det som är mest spännande med den är egentligen inte det utan kombinationen av ny teknik, praktiskt syfte och designen.
Tar vi tekniken så levererar HG Robotics inte vara Vetal som produkt utan har också utvecklat ett avancerat styrsystem för kontroll, planering av flygningen och översyn. Tekniken för just landningen är också speciellt utvecklad vilket gör att den klarar av att landa på rörliga mål som tex flaket på en lastbil eller Nissan Navara. Vingspannet är på 1,3m så det är förstås inget du viker ihop i ryggsäcken, har ett batteri som ger en flygtid på ca 1h. Vikten är 3,8 kg och kan hittills bära en mindre last på ca 0,8kg. Drönaren har en inbyggd 4G/5G modul för att klara BVLOS-flygningar, som alltså är flygningar ”Beyond Visual Line Of Sight”, och max range på flygningen är 10 km. Sugen på en egen? ?
Gällande designen så har den en klar koppling till en cool fladdermus med tunna fenor som sticker ut. Själva formen avslöjar också att designen är byggd som en fast vinge egentligen men samtidigt så har den drönar-blad för att klara vertikal lyft och landning. Så en typ av hybrid mellan flygplan och drönare med en ball fladdermus-kropp. Jag tycker den ser riktigt cool ut. För tillfället används Vetal mest inom industrin och för diverse användningsområden där som tex övervakning av områden, men genom att den numera kan bära vissa laster tex en kamera så skulle den likväl kunna fungera för professionella konsumenter så får de om du stöter på en granne framåt med en vertikal Vetal i trädgården.