Tekniska innovationer som förändrat sättet vi konsumerar spel och underhållning

Tekniska innovationer som förändrat sättet vi konsumerar spel och underhållning

Mellan den 14–15 maj 2025 äger ett event rum som aktörer inom tech redan har satt på agendan. Det handlar om Stockholm Tech Show som marknadsförs som Nordens mest prestigefyllda TECH-händelse. Mässan som äger rum på Kistamässan ger en exklusiv insikt i banbrytande teknik som välkomnar framtidens utveckling. För alla som vill ligga steget före teknikens nya era och ta del av banbrytande innovationer är det här the place to be. 250 talare, 250 utställare och 4 500 besökare förväntas delta i mässan vilket innebär att det är ett utmärkt tillfälle att nätverka och öka kunskaperna om allt från AI och cybersäkerhet till telekommunikaton. I det här inlägget tar vi en titt på tekniska innovationer som förändrat sättet vi konsumerar spel och nöje på. 

Image by Gerd Altmann from Pixabay

Internets utbredning

Internet fyllde 40 förra året. Man brukar nämligen säga att internet, eller world wide web som det också kallas, officiellt föddes den 1 januari 1983. Samma år skickades det första mejlet i Sverige. Att föreställa sig en värld före nätet är otänkbart för de flesta idag men för tidigare generationer fanns det en tid då man var tvungen att gå på bio för att se en film eller besöka en spelanläggning för att delta i klassiska spel som kort- och bordsspel eller roulette. Nuförtiden innebär övergången till den digitala sfären i både spel- och filmindustrin att man kan få tillgång till samma eller liknande utbud och innehåll via sin egen surfplatta, mobil eller dator. Internet har därmed lett till ett spel- och nöjeslandskap som är betydligt mer lättillgängligt än innan. Man kan konsumera spel och underhållning var, när och hur man vill så länge man har en pålitlig internetuppkoppling och en fungerande digital enhet. 

Mobiltelefonens frammarsch

Mobiltelefonens genombrott ägde rum under 1980-talet då mobiltelefonsystemet NMT öppnade efter en överenskommelse mellan televerken i Norden. Drivande i utvecklingen var det svenska företaget Ericsson. 1991 lanserades GSM, ett system för hela Europa och tredje generationens 3G säkerställde högre överföringskapacitet. Idag lever vi i en tid då var och varannan person har en egen lur och där mobilsystemet är integrerat med internet och trådlösa nätverk. Mobilen har väsentligen förändrat sättet vi konsumerar spel och nöje. Idag skapas de flesta spelplattformar med mobilanvändare i åtanke. För att driva en framgångsrik spelsajt är det avgörande att sajten är kompatibel med mobilen då många vill spela fritt var de än befinner sig – från flygplatsen, på lunchrasten, i samband med pendlingen till jobbet eller i sängen precis när man har vaknat. På samma sätt vill vi kunna kolla klipp på TikTok, syna våra sociala medier, hålla kontakt med nära och kära och streama film. Frihet är ledordet och att mobilen har varit en riktig gamechanger i det här sammanhanget är svårt att tvista om.

Sociala medier

Image by Gerd Altmann from Pixabay

Även om sociala medier, ett paraplybegrepp för att beskriva kommunikationskanaler som låter användare kommunicera direkt med varandra genom exempelvis text, bild eller ljud, ofta beskylls för att vara en tidstjuv och medföra andra negativa konsekvenser har de varit viktiga inslag i sättet vi spelar och roar oss på. På forum som Reddit och Twitch kan engagerade spelare diskutera spelrelaterade ämnen med varandra och upptäcka nya spel och innovationer. Som gamer kan man dessutom följa sina idoler i form av allt från pokerproffs till e-sportare på kanaler som Youtube eller Instagram och ta del av tips och bakom kulisserna-inslag. På samma sätt rör sig sociala medier alltmer från ett sätt att hålla kontakt med vänner och bekanta (tänk dig tidiga Facebook) till ett forum för att dela och sprida nöjesklipp i form av allt från humoristiska memes till korta reels som kretsar kring matlagning, inredning eller sport. För att ta det hela ett steg längre kan man roa sig genom att kolla in sin favorit-vloggare eller Youtuber på Youtube, eller kika på material anpassat enbart för webben i form av populära koncept som svenska Paradrätten eller 73 Questions som går ut på att följa en kändis medan de besvarar intressanta frågor.