En flaskhals som snabbt kan uppstå när du ska starta igång en hemsida är hur du ska namnge den. För att underlätta beslutet har jag några tips som jag plockade upp från den amerikanska ledarskapsprofilen Michael Hyatt. Han sätter upp 4 vägar där du måste välja en att gå. Låt oss vandra igenom de olika och se vad som kännetecknar vägvalet.
1) Välj ditt namn
Detta är alla tider ett bra startalternativ om du är osäker. Den ger dig en identitet och ger dig flexibilitet att gå vidare från om du senare vill hitta något annat namn.
Med ditt namn kan du börja bygga upp en publik, och efterhand analysera om ditt namn fortfarande håller eller om du behöver fortsätta utveckla namngivningen. Vi är i en era där “personal branding” blir vanligare.
Människor söker sig till andra människor, de söker efter tillit, ansikten, och kontakt. Att använda sitt namn förstärker denna känsla av mänsklig kontakt.
Tänk dock på att om du bygger upp en verksamhet kring din identitet så blir det samtidigt väldigt svårt att sälja vidare om du en dag skulle komma på dessa tankar.
2) Välj ditt företagsnamn
Har du en tydlig verksamhet bakom hemsidan där du ska marknadsföra produkter eller tjänster, och kanske till och med sälja produkter så är ditt företagsnamn en given namnkandidat.
Så en enkel koll om företagets namn är rätt väg är att fundera på om företaget i sig har ett varumärkes värde, dvs är det viktigt att din publik vet att det är just ditt företag bakom produkterna eller tjänsterna.
3) Välj ett nische-namn
Ett annat alternativ är att istället för ditt namn eller företagets namn välja ett nische-namn.
Fundera igenom vad din verksamhet erbjuder sin publik, och fundera kring hur du paketerar det. Då hamnar du snabbt i en form av nische där din publik finns. Om du tex bloggar om sportbilar så är www.snabbabilar.se eller www.detluktarbräntgummi.se alternativ som beskriver vad din publik kan förvänta sig av din blogg.
4) Välj ett produktnamn
Det sista vägvalet är att välja ett produktnamn. Det är också att sist på rekommendations listan då det i sin tydlighet samtidig grovt begränsar användningsområdet för hemsidan. Den och dess publik är då helt beroende av produktens livscykel, om produkten dör så försvinner publiken.
Så ett generellt tips är att i alla avseende välja ett av ovanstående mer framtidssäkra alternativ. Är du osäker välj ditt namn och fortsätt att utveckla hemsidan därifrån, antingen med starkare personlig branding för dig själv eller gå över till ett företagsnamn eller ett nischat namn.