Bra idéer växer inte på träd. Och oavsett vad ditt företag säljer där du jobbar så måste även ni fortsätta att vidareutveckla era produkter så att närmaste konkurrenten inte springer förbi. Hur gör man då? Här är några tips från några av de bästa i världen.
Från CS artikel om hur världens IT-jättar arbetar med innovation och att kläcka nya idéer tog jag fram de 5 punkter som jag fastnade för.
Avsätt tid
Mellan 10-20% av en arbetsvecka på innovation utan några krav på produktivitet. Ett stadie mellan ledighet och arbete (4-8h). Google-modellen har blivit en standard för kreativitet, 20%.
Alla innovationsprojekt gås igenom
Alla projekts resultat presenteras, de som inte gått som tänkt kanske någon annan kan fortsätta på och förverkliga
Frivilligt deltagande
Jobba själva eller i gruppform. Frivilligt deltagande för alla eftersom kreativitet inte är något du kan tvinga på någon.
Uppskattad paus
Uppskattas att man får en paus från det dagliga arbetet. Se därför till att det finns förutsättning att vara kreativ på den tid som ges och att alla har kul
Hjälpmedel och belöningar kan underlätta
Digitala hjälpmedel som egna Wikis och belöningar kan underlätta och driva på arbetet. 10-20% är begränsat med tid och det krävs att alla kan jobba effektivt. Många är negativa till belöningar för normalt arbete men som sagt, nya idéer och affärsmöjligheter växer inte på träd. Är det då inte värt mindre belöningar som morötter för att stärka lönsamhet och konkurrenskraft?
Bild från Getentrepreneurial.com.