Läser i SvD att Nokia ska kopiera Apples sätt att hantera återförsäljare. De ska göra sina mobiler mer attraktivare och inge en exklusivare känsla genom att bara låta ett par få utvalda telebolag sälja deras telefoner. Jag tror ärligt talat att det bara kommer sänka deras redan dystra försäljningstrend ännu mer framöver om de satsar på det spåret.
Såg att de även halverar priset på Lumia 900 på amerikanska marknaden, deras flaggskepp, vilket bara ännu pekar på att företaget är på väg utför. Varför annars sänka priset så drastiskt, och dess vinst, på deras redan mest omsatta telefon på marknaden? Jag förstår i ärlighetens namn inte vad de håller på med.
Nokia måste hitta sin nische igen, hitta tillbaka till sin kunder, till oss användare som vi alla startade vår mobil-era med en Nokia 5110 med utbytbara skal. Istället för att kopiera strategi borde de fråga sig själva en sak: “Varför ska en mobilanvändare välja att köpa en Nokia?”. Vilket värde skapar dem som andra tillverkare inte gör? Vad är unikt? Vad är Nokia? Om ledningen på Nokia inte har några bra svar på dessa frågor, eller har bra svar fast det inte är samma som deras användares, så är det dags att den finske forne kungen på marknaden att kasta in handduken.
Just nu skulle jag inte ens titta på en Nokia, varför skulle jag? Jag ser inget mervärde som är på långa väga intressant, och med tanke på att ingen jag känner nämner Nokia i något sammanhang än “vad tog dem vägen, tillverkar de ens telefoner längre?” så dröjer det ett innan jag håller i en Nokia igen. Eller fel, möjligen skulle jag kunna av kultskäl gå runt med en Nokia 3510 igen. Bara för att verka cool. Så varför inte spinna vidare på den idén Nokia och gå tillbaka till rötterna och göra remakes av de gamla trotjänarna? En 5110 med utbytbart skal, upphottad glossy skärm och 4G-hastighet på surf. Det vore inte bara något exklusivt, utan också coolt.