Under SHOPTALK Europe så träffar jag många intressanta teknikföretag, allt från stora etablerade spelare till startup-företag. Mitt bland alla monter hittar jag något extra spännande, InContext Solutions som gör VR-lösningar till retailers med större butikskoncept. De gör stöd för att kunna arbeta med allt från sortimentsplanering till uppföljning av produkter baserat på visuell upplevelse i VR. Självklart tog jag lösningen på en testrunda!
Jag fick en snabblektion i både hur jag navigerar runt i en HTC Vive och VR-lösningen (första gången faktiskt!) samt hur jag kan följa upp och förändra mitt sortiment som kategorichef i ett varuhus. Inne i VR-miljön stod jag framför min hylla med varor och kunde med några klick få upp en “heatmap” över hur kunder tittar på produkterna på hylla, vilka som de tittar först och sist på tex eller aldrig på. Men kunde även enkelt förändra sortimentet. Fick reda på också att InContext Solutions VR-motor också var en av får som kunde simulera hela köpprocessen i “VR-butiken” genom att bjuda in externa kunder via länk till att shoppa runt i olika hyllsektioner för att få ett mätvärde på hur väl hyllan skulle fungera i verkligheten.