Betalt samarbete med Bet365, inlägget innehåller annonslänkar.
Kontroverserna om huruvida e-sport ska räknas som en idrott eller inte, kommer inte att lösas under 2018. Förra året gick Riksidrottsförbundet ut med att de inte skulle välja in några nya sporter förrän tidigast 2019. Men det går inte att förneka e-sportens framgång. Antalet tittare har årligen ökat med miljoner och allt fler tv-bolag slåss om rättigheterna att få livesända de stora turneringarna.
(“Total War Arena Gamescom 2017” (CC BY 2.0) tagen av dronepicr)
Sverige är ett av de länder som är mest framstående inom e-sport. Det finns både duktiga utövare samt ett stort allmänintresse. Det är därmed inte konstigt att det är ett svenskt företag som har gått in och köpt upp både Dreamhack och ESL, och blivit den största esport-ägaren i världen.
Lika stort som Champions League
Varför det är så många instanser som är negativa till e-sport är ett mysterium. Debatten har gått het under många år och trots att e-sporten under 2016 lockade mer tittare än under hela OS i Rio, vägrar många att erkänna e-sportsutövare som idrottsmän.
Men precis som inom traditionella sporter måste utövarna ligga i hårdträning och det kräver både hängivenhet och disciplin att bli en professionell e-sportare. Ytterligare en likhet mellan digital och traditionell sport är intresset och möjligheten till betting av olika slag. Just nu pågår den stora turneringen Eleague Majors i Boston, där bland annat SK Gaming är de förhandstippade vinnarna med oddsen 3,50. Så, visst finns det flera likheter mellan sport och e-sport, och några som har valt att satsa på den “nya” sporten är den svenska mediejätten MTG. De köpte nyligen upp ligan ESL, som är den största e-sporttävlingen i världen, och hoppas att den en dag ska bli lika stor som Champions League.
Tidningar och tv-kanaler
Inte nog med att antalet följare av e-sport ökar, allt fler tv-kanaler börjar även sända turneringarna som tidigare bara gick att följa på nätet. Striderna om vem som ska få rättigheten att sända en turnering kan pågå flera månader och de största aktörerna har länge varit YouTube Gaming, Twitter och Facebook. Men nu får de konkurrens. ESEN eSports är den första kanalen som kommer att sända e-sport 24/7.
Världens första riktiga e-sportstidning har även kommit i tryck. Tidningen ges ut av Egmont 4 till 6 gånger om året och heter GLHF. Den lanserades i Sverige i december 2017, men ambitionen är att den ska ges ut i andra europeiska länder.
Sponsorerna ökar
Ytterligare ett tecken på att e-sport är på väg att bli en stor sportmarknad är att företag har fått upp ögonen för den. Förra året räknade man med att över 400 miljoner människor följde e-sport, vilka främst bestod av unga vuxna. För att nå ut med sin marknadsföring har många företag nu börjat gå in och sponsra såväl utövare och turneringar, vilket i sin tur ger arrangörerna mer pengar att göra eventen ännu större och bättre.
(“Fnatic CS:GO” (CC BY-SA 2.0) tagen av andytb)
Med det sagt finns det ännu inte ett lika stort sponsorskap som inom traditionella sporter, men det är inte långt ifrån och någonstans måste man ju börja.
Esport växer sjukt mycket i sverige just nu.
Jag har skrivit lite mer om just CS:GO betting och hur exporten växer i sverige. Läs mer här om instresset finns.
https://www.svenska-odds.se/csgo-betting/
Hälsningar
Niklas