Tankarna vandrar på att investera i en elbil istället för den diesel jag har idag, så har försökt läsa på lite mer om elbilar och dess värdeutveckling. Kom då i kontakt med siten Viköperdinbil.se där jag fick en del vettig information som jag tror alla som går i samma tankar som jag har nytta av.
Jag tänker inte säga till alla er att springa och köpa en Tesla Model S, även om jag själv inte tackat nej om någon skulle vilja skänka en. Men sannerligen har elbilar hamnat mer i fokus de senaste åren i och med den ökade samhällsdialogen kring hållbarhet och miljö. Samtidigt har elbilar blivit mer prisvärda, och bättre på att tillgodose mer av våra behov än bara att den drivs av el – eller delvis av el.
De normala siffror som bilköpare brukar kika på när man handlar tex begagnade bilar, gäller inte riktigt för elbilar då fler parametrar måste räknas in som beräkningar på skatter och andra avdrag. På detta ska man göra en beräkning på vad man kan få för sina gamla bil.
NADA, Nationella Bilhandlar Föreningen i USA, har gjort en undersökning på hur elbilar står sig i värde över tid och släppt en rapport som nedan utdrag är från. NADA har rankat använda elbilar som är 1-3 år gamla, från “top notch” till “bottenskrap” i bibehållande värde. Som man säkert kan tänka sig står Tesla Model S högst upp på listan med bibehållande värde på 83% år 1, 71% år 2 och 57% år 3. Det är nice, men absolut förväntat att en toppar listan. Tittar vi på bottenskrapet så hittar vi Mitsubishi i-MiEV, en liten elbil som bara håller 35% av värdet efter år 1 och 21% de följande två åren.
En udda utveckling som måste bero på bra marknadsföring, är försäljningen av Nissan Leaf. Sedan 2010 är det den elbil med störst försäljningsvolym, men samtidigt en av dem som alltid hamnar långt ned på listorna.
Notera: I NADAs undersökning, har de inte tagit in eventuella avdrag och skatter för elbilar utan bara helt gått på inbytsvärdet gentemot inköpspriset.