Flera fall har kommit upp på sista tiden där Facebook anklagas för att ha lyssnat in på användares samtal i tex Facebook Messenger, och sedan använt information eller nyckelord för att visa relevant reklam. Så här säger Facebook i ett publikt uttalande:
Facebook does not use your phone’s microphone to inform ads or to change what you see in News Feed. Some recent articles have suggested that we must be listening to people’s conversations in order to show them relevant ads. This is not true.
We show ads based on people’s interests and other profile information – not what you’re talking out loud about. We only access your microphone if you have given our app permission and if you are actively using a specific feature that requires audio. This might include recording a video or using an optional feature we introduced two years ago to include music or other audio in your status updates.
Men efter många liknande fall som rapporterats så tvivlar många människor på om det är sant vad Facebook lovar så dyrt och heligt. Användare rapporterar tex att de kan prata om äppelcider i ett samtal och sedan 30 minuter senare se reklam för just äppelcider. Är allt bara tillfälligheter?
Eller har möjligen Facebook något annat knep för att lista ut vad de ska rekommenderar som inte innefattar att de med mikrofonen lyssnar av användare? Vi kan anta att de användare högt avancerad AI-teknologi och jag tror inte vi människor är medvetna om hur transparenta vi är för en superdator med access till den mängden data vi skapar i våra digitala fotspår. Så absolut tror jag att Facebook har något knep upp i skjortärmen, som säkert hamnar i den gråaste av gråzoner när det kommer till lagstiftning och olika typer av spårning/”avlyssning” av användare. Vad tror du?
Omslagsbild: Facebook Logo at Macbook/ Acid Pix.