Lena ringde mig på jobbet för någon vecka sedan och meddelade den tråkiga nyheten att hon hade fått punktering på väg från jobbet. Sugit, verkligen skittråkigt. Som tur var bor vi ju nära hennes jobb så hon kunde ta sig hem till parkeringen med bilen åtminstone. När jag kom hem blev problemet mitt, så klart. Men då var det ju som turligt så – weeehaa – att vi hade en försäkring på bilen. En Toyota-service-lull-försäkring som jag tror att Lenas farfar hade betalat när vi tog över bilen. Ibland är det tur att man har försäkringar!
Att döma av infotexten om försäkringen så visste vi inte om de bara gjorde akututryckningar eller “hembesök” så vi ringde, och från det samtalet tills att hjulet var åtgärdat har jag aldrig i mina dagar varit med om en snabbare service. Holy moma! Efter att jag hade ringt, ett samtal som tog kanske 3 minuter, så ringde Assistanskåren mig. Det var ca 5 minuter från att jag lagt på luren, och 5 minuter senare stod hela bärgningsbilen på min parkering redo för att kika på hjulet. “Jonas” som teknikern hette, hoppade ut, hejade, amputerade bort hjulet, pluggade igen det och skuvade fast det igen. Och då pratar jag minuter innan allt var klart. Vi fick tips om att byta snarast men att pluggen hjälpte kanske en vecka eller så. Puff så var Jonas iväg på nya äventyr igen, och så stod jag där med gapande mun efter service-chocken med boven i dramat – en skruv – i handen. Cheeses! Vilken service! I’m in chock.
Att tillägga, jag sköt in en fråga under arbetet om Assistanskåren brukar vara så snabbt på plats och tydligen hade jag lite tur där- Han var i Huddinge centrum när han fick utryckningen. Tydligen var de bara 4 bilar som täckte hela Stockholm så om jag hade haft otur, sa han, skulle jag fått vänta upp till en timme. Jag fick som sagt var skruven av honom som ett minne och när han gav mig den så hade han ett sådant där lurigt leende så det kändes som “standard-skämtet” för en däcklagare. Men det tar jag gärna. Och jag älskade hans lilla operations-kit han drog fram när han skulle dra ut skruven och plugga igen. Kändes som läkare-utan-gränser, fast kanske däcklagare-utan-gränser, som tar upp en liten låda, kletar guck på tången, och med inoljade fingrar operera bort skruven och täpper igen luftstrålen med en ihoptryckt gummislang. En specialist i sitt esse, härligt att se! Alltid härligt att se.