Häromdagen tog vi äntligen tag i saken och lämnade in vår Mitsubishi Lancer till Mekonomen i Globen för att piffa upp ljuddämparen. Eller rättare sagt byta ut den mot en ny. Och visst blev resultatet fint jämfört med hur det såg ut efter vår sommarturné?
När jag ringde för att boka tid så pratade jag lite med han som tog emot bokningen och frågade lite om vad de trodde att kalaset skulle kosta. Då fick jag en indikation på ca 3000 kr vilket var väl vad vi själva trodde. När jag sedan lämnade in bilen så frågade han bakom disken om jag hade fått en prisuppgift, då sa jag nej och fick en till som var 3500 kr. Det tyckte jag väl var “nära nog” eftersom 3000-kr-uppskattningen jag fick först kändes som en liten gissning. Dock så blev jag lite störd över att killen som sa 3500 kr han tog en annan kund, och så var det en annan som tog över min bokning. Han skulle bara skriva ut papperna, och vips så blev det 3600 kr på pappret. Lite pyrt, och jag kände mig lite för stressad då för att ta en diskussion om 100 kr. Men på det hela var det ca 3000 kr som till slut blev 3600 kr. Jag kan inget om bilen och byten av ljuddämpare så det kanske är ett bra pris? De bytte både ljuddämparen och lite rör för att koppla ihop med någon tjolahej längre fram under bilen. De kallade bytet för att de bytte halvsats tror jag, vilket var ett litet större kit än bara själv ljuddämparen.
Dock så har vi nu fått ta över Lenas farfars Toyota Corolla så vi kommer att göra oss av med Lancern som troget tjänat oss under sommarens bilturer. Är du sugen på att köpa den så får du höra av dig. Annars kommer det väl upp en annons på Blocket om ett litet tag, vi ska bara åka förbi en mack och tvätta den och göra rent den inuti lite.
Det är i alla fall grymt skönt att köra den nu när ljudet och det ständiga brummandet från ljuddämparen är bort. Nu känns den nästan precis som när vi köpte den igen, skönt som fan. Fast Corollan som är automatväxlad är 1000 gånger skönare köra så klart, inte bara för att den bara rullat ca 2500 mil sedan födseln 2006 utan för att den är automatväxlad. Exakt, det känns som att köra en megaradiobil. Man glider fram och gasen räcker det att man andas på för att ge lite throttle. Det är lite klipp i Corollan, kanske är inte klippet lika starkt i Lancern som får kämpa lite mer för att uppnå någon prestation att tala om.