Vad gör IT-avdelningen för dig?
Jag har försökt bilda mig en uppfattning kring hur företag ser på sina IT-avdelningar. I många fall uppfattas den bara som IT-support fastän den levererar så mycket mer till företaget. När jag spånade och gjorde research så blev det per automatik en liten lista med påståenden:
IT-avdelningen är de som…
- … hjälper mig med min inbyggda kopphållare, som IT själva kallar för CD-rom
- … byter ut fotpedalen när den går sönder, den med två knappar och ett scrollhjul
- … inte håller med mig om att mitt eget namn är ett säkert lösenord
Utan att göra en empirisk studie, tror jag att IT-avdelningen själva skulle vilja lägga till hur de uppfattar att andra uppfattar dem. Det är förstås baserat på egna reflektioner och erfarenheter.
Nämligen de som…
- … kan allt i alla system och alla funktioner i alla mobiler utantill
- … måste ge omgående support på allt som användaren tycker är en “teknisk mojäng”
- … får skulden för alla fel som inträffar i alla system och som förväntas lösa allt på momangen
Denna gillar jag. En brittisk serie som heter “The IT crowd” har symboliserat hur några samtal till IT-supporten kan gå till:
Använd sunt förnuft för bövelen!
Även om jag tror att de flesta IT-avdelningarna har bra övervakning över sina system så går det inte att övervaka allt, eller logga all trafik som alla användare genererar. Jag vet, jag jobbar med IT. Vi är inga Big-Brother-vi-synar-dig-och-allt-du-gör-i-alla-system-människor bara för att vi säger att vi arbetar med IT-säkerhet. Vi förväntar oss att våra användare använder sunt förnuft när de agerar, och inte andra delar av kroppen som jag uppfattar att denna person (Person A) använder. Det är ganska lätt att se vart han är på väg redan i hans fråga:
Fråga från Person A:
“Är på tjänsteresa med jobbets laptop.
Loggar in som vanligt med lösenord och mitt jobbanvöndarnamn.
Dock ansluter jag till nätet via hotellets nät och det innebär att jag inte loggar på jobbets server.Är det fritt fram att surfa på vad jag vill då eller kan it avdelningen se vad jag surfat på när jag kopplar in datorn i jobbets nät när jag kommer tillbaka till kontoret? Om ja, finns det något jag kan göra för att undvika detta?”
Är rätt kass på datorer så utförliga förklaringar uppskattas
Svar från någon i forumet:
“I citrix syns allt, utanför citrix syns inget. Kort förklarat. Om nu inte företag använder sig av någon slags övervakning på era datorer, men det låter långsökt när de egentligen används som tunna klienter.”
Svar från Person A:
“Jippie…porr på tjänsteresorna”
Mer om IT-support-humor:
http://www.idg.se/2.1085/1.233074/humor-pa-it-avdelningen–ett-framgangsrecept
http://www.techsupporthumor.com/
http://www.skrattnet.se/kategorier/skamt.php?cat=6&sub=49&id=357
http://www.rinkworks.com/stupid/
http://g33klite.com/index.php/jokes/all-ages/489-technical-support-humor
http://www.wdell.com/humor/techsupport/
http://www.craigharris.org/2011/05/09/computer-tech-support-humor/