IT-avdelningen – mer än bara datasupport! (S01E02)

Vad borde IT-avdelningen göra för dig?

Som IT-chef kommer det tillfällen då jag träffar andra IT-chefer och CIO:er. Det är alltid spännande att lyssna och höra sig för vad deras IT-avdelningar (kallas bara “IT” framöver) sysslar med och hur de uppfattas av sina olika organisationer.

Efter bara några möten inser jag att vi är speciella. Vi har uppnått en plats inom vår organisation där jag tycker att IT i alla organisationer borde vara. Mitt i smeten av affärsutveckling, med merparten av arbetsuppgifterna i förbättringsprojekt. Och inte i support- och driftsfrågor.

Här, mitt i diskussioner om hur affärsprocesserna ska utvecklas, borde IT vara. Inte som en supportgrupp som “kallas” in när affären har beslutat vad som ska göras och alla beslut är klara. Hur ska vi annars veta att det görs rätt investering i rätt tid? Hur ska vi annars veta om vi behöver en nyinvestering, eller kan använda befintliga system på ett effektivare sätt än idag?

IT borde i alla väder och kläder vara dina “go-to-guys” när du har en förbättring av systemen på tungspetsen. Inte bara några du vänder dig till när skärmen slutat funka eller när du inte verkar hitta ett arkiverat mail. Vi, IT, borde vara mycket mer än så.

Det ställer krav på hur IT arbetar. IT måste ta in förbättringsförslag från användare för att veta hur systemen kan nå en högre nyttjandegrad och högre ROI. Även den minsta förbättringen kan vara en transformerande innovation för din organisation. Förbättringsförslag kopplade till felaktigheter eller problem med hur användare jobbar idag, är förstås ännu bättre än ett generellt förslag på en ny funktion.

Det ställer krav på hur vi som IT-chefer och CIO:er agerar och planerar. Hur vi beslutar, prioriterar, diskuterar och rekryterar. Allt, det ställer krav på allt. Det ställer krav på oss som ledare och hur vi ska leda en organisation som mestadels sysslar med innovationer och förbättringar, och inte med drift.

Vår omvärld förändras. Våra förutsättningar att fortsätta göra affärer förändras. Våra system förändras och förbättras. Det är ju självklart att även vi på IT och vi som ledare borde förändras och förbättras. Eller hur?

Mer om vad IT borde göra:

“Look to IT for Process Innovation?” (HBR Blog Network)

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.