Mina erfarenheter hittills av multitasking:
- Känns som att man lyckas med mera saker
- Lättare att tappa tråden på det man håller på med, måste oftare skriva ned anteckningar på lappar etc
- Känner sig effektiv eftersom man lyckas rulla igång och hålla igång flera bollar, projekt, personer, uppgifter etc
- Kan bli stressigt om man känner att man kör igång många saker men aldrig blir riktigt klart med något alls
Jag har hört från många att de tycker att en av mina bra egenskaper är just att jag kan ha många bollar i luften samtidigt. Självklart är det smickrande att höra att man är bra på något, det ger ju alltid positiv energi. Och jag känner igen mig själv eftersom jag i min arbetsroll ofta har många olika projekt eller uppgifter igång samtidigt.
Det är kul att jobba på olika saker, och jag känner mig effektiv när mycket händer runt omkring mig och när jag ser framfarten i olika projekt. Samtidigt är jag en person som älskar att vara produktiv och effektiv i allt jag gör, och på den senaste tiden har jag funderat just hur väl min “multitasking”-förmåga och min effektivitet samspelar (multitasking är ju en “myt” på sätt och vis, egentligen gör du bara en sak åt gången men vid multitasking så påbörjar du flera saker samtidigt som du hoppar mellan under en kort tid).
Den uppenbara känslan jag får när jag gör många saker samtidigt är en känsla av effektivitet. På 20 minuter lyckades jag ringa 2 leverantörer och beställa uppdrag som de måste leverera inom några dagar, skicka iväg 3 längre mail med konstruktiv feedback på olika mindre uppgifter samt sortera bort irrelevanta mail OCH jag hann tänka igenom en plan för hur vår grupp ska förbättra vår egen verksamhet. Kan man känna sig annat än effektiv? Känslan av effektivitet bär med sig glädje och ny energi som direkt omsätts i fingrarna som smattrar iväg nya mail – eller ner i benen som gör att man springer iväg till en kollega för att bolla nya idéer.
När jag funderar och reflekterar så tänker jag på nackdelarna med multitasking. Är känslan av att man effektiv en sann eller falsk känsla? För hur “bra” blir kvaliteten i det arbetet jag gör när jag multitaskar? Ibland otroligt (oväntat) bra men då och då otroligt dåligt. Det kan bli dålig timing i mail, vilket gör att jag påbörjar ett projekt eller en uppgift i fel tid som slutar i att jag måste slutföra det. Då blir det kanske “rätt uppgift, i fel tid, och med fel kvalitet”. Samtidigt har jag märkt att det kan bli stressigare eftersom jag ibland startar många trådar som jag inte hinner ge tillräckligt med fokus på. Då blir det lätt att jag inte hinner med något alls!