Det är många företag som tar omtag kring sina webbplatser för att anpassa till mobila plattformar. Men istället för att göra som “tidigare” vilket var att satsa på egna mobil-siter så satsas allt designkrut på något som kallas för responsiv webdesign. Det innebär att istället för att göra en egen mobilsite så gör du om din befintliga plattform att passa mobila plattformar. Designers får sätta tänderna i varje element och se hur just det visas på en surfplatta och i en smart phone, och förstås på olika OS som iOS och Android.
Målet är att skapa en enhetlig användarupplevelse för slutanvändaren (du och jag) så att oavsett vilket enhet vi använder för att besöka en hemsida så ska det se likadant ut och upplevas likadant. Det var det stora problemet med mobila siter eftersom de ofta saknade innehåll eller funktioner som den riktiga hemsidan hade. Med responsiv webbdesign implementerat på rätt sätt, så möter användaren alltså samma gränssnitt bara det att siten är nedskalad att passa skärm och upplösning.
Det är förstås rosor från många gällande responsiv webbdesign, inklusive från mig själv, men kritikerna är inte helt tysta dem. Ropen från den ringhörnan handlar mest om att besökarna från mobila plattformar har andra behov än de som surfar från riktiga datorer. I vilken ringhörna står du?
Mer att läsa:
Daytona – “Responsiv webbdesign”
Webbhjälp.se – “Anpassningsbar webbdesign – enklare än du tror!”