På vår lilla färd idag så besökte vi även södra delen av Stockholm och Alby. För att handla på Maxi. Det har varit något som känts för jobbigt att ta sig till tidigare då vi inte haft bil så vi passade på då vi även prickade av Jysk från listan.
ICA Maxi i Alby var som ja, ett vanligt ICA Maxi och hade självklart en utbredd del för självscanning. Jag aktiverade mitt kort trots lite kö för att verkligen testa detta shoppingfenomen live. Har småtestat någon gång tidigare tror jag men inte i någon storshopping.
Vi kryssade i alla fall igenom hyllorna med scannern i högsta hugg och smidigt var det. Det jag gillade mest var inte vara scanningproceduren som gick snabbt utan att man redan så man stoppade ned varan i vagnen kunde packa ned den i en kasse. As skönt att slippa det pusslandet framme vid kassan!
Jag kunde scanna in nästan allt, det var müsli och kaffebönor i lösvikt som jag inte hittade var jag skulle väga någonstans. När jag kom fram till kassa för scanningen var det bara att sätta muckajongen i en avläsningshylla och gå fram till en terminal och betala och sedan var man packade, betald och klar.
Den enda lilla intressanta anmärkningen som jag har, är vid kassaterminalen. Innan du drog ditt kort för att hämta upp din inläsning fick du en fråga: “Gick det bra att scanna in alla dina varor?”. Den skulle besvaras med Ja eller Nej. Den kändes bara jäkligt skum, så jag var bara tvungen som en interaktions-IT-nörd som jag är att trycka Nej. Då avbröts hela proceduren bara, du fick upp en ruta “Ditt köp avbröts”. Ingen hjälp alls som man skulle kunna förvänta sig som tex “Om du har problem uppsök en kassörska…” eller dylikt. Varför har man en sådan korkad fråga ens? Du går ju fram till kassan för att du är klar och sä frågar de om du verkligen är klar. Why mister?
Extenda, skärp er. Men totalt sett, självscanning rockar.
0 thoughts on “Självscanning rockar”