Skriva kontrakt med din IT-leverantör

Jag la en artikel i minnet för ett tag sedan som handlade om hur man skulle förhandla sitt avtal med sin IT-leverantör. Idag tog jag upp tråden igen och läste igenom artikeln, och tänkte ge lite mervärde till artikelns innehåll.

Jag tycker att den tar upp flera delar i en förhandling och i ett avtal som är viktiga. Här är 3 punkter som tas upp och en kort förklaring till vad de innebär, samt mina tips till kontraktskrivningen.

  • Avslutande av kontrakt och automatisk förnyelse

Se över hur avtalet avslutas och förnyas. Det viktigaste är att det finns med, att du förstår vad de innebär och att det är ok för ditt företag. Signerar du ett 3 års avtal så är en automatisk förnyelse på 12 mån eventuellt ok. Men vill du vara mer flexibel och signerar ett avtal på 12 mån så bör även den automatiska förnyelsen ses över. Samma gäller för avtalslängd kopplat till uppsägningstid.

  • Viten när betalning uteblir

Se över vad som händer om du inte betalar i tid, vissa leverantörer vill att du i så fall ska få ett vite. Det blir särskilt viktigt vid fall då du skriver längre kontrakt på 3-5 år, se över vad som händer om du vill avsluta kontraktet efter 1-2 år.

  • Se över vad kontraktet INTE tar upp

Det som ofta missas helt är SLA-nivåer (Service-level agreement) De måste absolut vara med, det är garantin för att upprätthålla en serivce för dig som kund. Förutom att SLA-nivåerna ska vara beskrivna ska det även stipuleras hur ofta uppföljningen av SLA ska ske som månadsvis eller kvartalsvis tex.

När förhandlingen är klar så inleds kontraktskrivningen. Kanske har du haft ett skrivet avtal som underlag för förhandlingen, det är ganska vanligt, men ibland kanske du bara har en offert med några tjänstebeskrivningar och priser. Jag har 3 viktiga punkter jag vill förmedla gällande själva kontraktskrivningen.

  1. Läs allt: Läs igenom allt i avtalet, verkligen allt. Huvudavtalet och alla bilagor, villkor. Även om det är på jobbig “fack”-engelska så måste du läsa allt annars vet du inte vad du går med på. Va särskilt uppmärksam på om det refereras till något särskilt dokument i avtalet, då måste du se till att även ha koll på vad som står i det.
  2. Förstå allt: När du har läst allt, flera gånger, så är det viktigt att du förstår allt. Tänk på detaljerna, och är det något du måste läsa två-tre gånger för att förstå det så kanske det ska skrivas om (eller strykas) så att det är tydligt vad som menas.
  3. Ifrågasätt allt: Om du inte har skrivit avtalet från början så är det många saker säkert som du inte själva skulle tagit med. Därför är det viktigt att ifrågasätt allt du läser, alla parametrar. Inget är ett “måste” och du behöver inte gå med på något som du inte tycker är rätt eller stämmer.

Mer att läsa:
ITworld – “How to get out of a contract with your cloud provider”

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.