Casino på nätet är en av i Sveriges mest dynamiska branscher. Svenskarna spela som aldrig förr och spelaktier som Betsson AB och Unibet är brännheta. Till och med Bonnier Nya Media har gett sig in i branschen. Och reklamen för nätcasino återfinns som sagt överallt, i appar, på Tv, i papperstidningar och självfallet på nätet. En märklig sak är dock att det bara är de senaste två åren som casinospel på iPad, iPhone, Android och andra mobiltelefoner blivit stort. Det borde inträffat tidigare, så varför först nu?
Från datorer till mobila enheter
Den stora flytten av vårt internetanvändande påbörjades nämligen långt tidigare. Visserligen hade mobiltelefoner med nätuppkoppling redan funnits ganska länge, men det var med lanseringen av Apple iPhone år 2007 som utvecklingen tog verklig fart. Med sina touch-kontroller och sin verkligt stora skärm blev det möjligt att fullt ut utnyttja Internet, och konkurrenterna var inte sena med att kopiera konceptet. Sedan dess sköter vi mer och mer av våra digitala ärenden via mobilerna: Beställer bord på restauranger, bokar hotell och håller kontakt med släkt och vänner. Så varför tog det så lång tid för nätcasinona att flytta in i våra mobiler?
Appar, Steve Jobs och kontrollbehov
De första casinoapparna för olika mobiler lanserades faktiskt för närmare 10 år sedan, men de blev ingen succé alls. Spelarna uppfattade det som krångligt att ladda ner och installera för casinona blev det dyrt och krångligt att utveckla appar för den djungel av mobila operativsystem som fanns på marknaden då, och App Store vägrade dessutom att ta in casinoappar alls. Och eftersom iPhone var helt dominerande, och eftersom Steve Jobs vägrade att släppa in Flash på iPhone, så var även utvägen med Flash-casinon stängd. Varför vill inte Apple veta av Flash på iPhone? Det fanns ett antal skäl, men det viktigaste var att Flash inte bara var en lösning för strömning av interaktiva media, utan även erbjöd ett API. Och eftersom Apple ville ha total kontroll på vilken programvara som kunde installeras på iPhone, så var det uteslutet att öppna en bakdörr för icke-auktoriserade appar.
Android och lanseringen HTML 5
Med lanseringen av Open Source-systemet Android ökade dock pressen på Apple i takt med att man började tappa marknadsandelar. Lösningen på dilemmat anlände med det nya uppmärkningsspråket HTML 5 som, som Apple iOs beslutade att stödja från och med 2010 och framåt. Och HTML 5 hade alltså stöd för strömmande interaktiva medier. Därmed blev det möjligt för casinoutvecklare att skapa spel för körning direkt i webbläsaren som var kompatibla med i stort sett samtliga mobila operativsystem. Detta genererade en explosiv verksamhet för att skapa mobilcasinon, och idag sker runt 40% av svenskarnas casinospelande mobilt.