Om du är som jag har du säkert en massa saker som ska göras och att-göra listorna blir längre för varje dag. Både när det gäller saker i hemmet som ska göras och saker på jobbet. Och det är inget fel alls på att-göra listor, de är alldeles utmärkta för att saker inte ska glömmas bort, dock i slutändan är det ju vad som görs som faktiskt spelar roll. Inte vad som skrivs upp på listor och förblir där.
Jag läste en bok för längesedan, det var i krokarna kring när jag började jobba på Byggmax. Boken blev också starten för mig då jag började fördjupa mig i att skapa ett effektivt arbetssätt för mig själv. Boken hette “Svälj den fulaste grodan först : 21 sätt att få mer gjort på kortare tid” och innehöll flera handfasta tips på hur du kan jobba effektivare. Mantrat, tillika titeln på boken, syftade på att när du har listan över saker du måste göra, då ska du börja med att göra det som är jobbigast. Den “fulaste” grodan alltså. När du väl klarat av den, då kommer du fyllas med mest energi och glädje över din prestation så att du känner dig manad att hoppa på nästa fula groda på listan.
Det är inte så att jag inte längre tror på att “svälja den fulaste grodan först” utan mer att jag har förädlat mina tankar kring detta huvudmantra som följt med mig i nästan varje tanke varje dag sedan den dagen jag först läste det. Det gäller i allra högsta grad fortfarande, men jag fokuserar även på de mindre lättare uppgifterna, de “mindre fula” grodorna. Det är dessa som snabbt kan ge mig energi och en snabb inre seger. De flesta fula grodorna är ganska omfattande och arbetsintensiva uppgifter, och tar oftast längst tid att hitta en lösning på. Genom att blanda de allra fulaste grodorna med de mindre fula kan jag hitta en balans och ett utjämnat arbetsflöde som gör att jag kan jobba effektivare. Effektivare i den bemärkelse att jag kan ta mig an tuffa uppgifter och samtidigt kontinuerligt fylla på med energi från de snabbare segrarna från de lättare uppgifterna.
Inom lean kallas det för utjämning och gör att du kan använda de resurser du har tillgängligt mycket effektivare. Du kan således undvika slöseri som uppkommer när väldigt arbetsintensiva uppgifter kräver så mycket resurser på en gång att du antingen inte hänger med, hinner inte allokera resurser tillräckligt för att klara av toppen, och sedan inte hinner växla ned snabbt nog för att förhindra överkapacitet. Att fastna i långa utdragna uppgifter för ofta gör också att det upplevs att du aldrig skapar några resultat.
Utjämning gör att du kan jobba kortsiktigt och långsiktigt på samma gång, något som troligen kommer uppskattas av de runtomkring dig som ständigt behöver din hjälp för både stora som små uppgifter. För om du aldrig har tid och alltid har fullt upp med tunga och jobbiga arbetsuppgifter, då kommer din inre energi att tömmas snabbare än den hinner fyllas på. Resultatet är entydigt, utbrändhet. Även om det är bra att vara pragmatiskt ibland och alltid göra det som svårast först, högst prioriterat just nu, bäst för företaget eller det som skapar mest intäkter, så är du i slutändan ändå en människa som ska må bra. Oavsett vad. Så ta mitt råd, va inte alltid så pragmatisk.
Du kan utjämna både på jobbet och hemma, det gör jag hela tiden. Annars skulle nog Lena bli tokig för att alla mindre problem i huset aldrig blir fixade. På samma sätt måste jag även ta mig an de jobbigare sakerna också som det potentiella stoppet i avloppet i köket. Jag mixar och blandar mellan jobbiga saker och lättare saker, då känner jag varje dag att jag gör lite nytta samtidigt som saker blir gjorda. Det känns faktiskt jäkligt gött när du gjort en uppgift, oavsett hur stor eller liten den är. Så se till att din cocktail av lätta och svåra uppgifter både hemma och på jobbet är rejält blandad.