I ett pressmeddelande nyligen utskickat av Telia vill man presentera färska siffror på utbred teknikångesten är och samtidigt flytta fram positionerna för sina hjälpande tjänster. Jag prenumererar på ett gäng pressmeddelande och fångade upp denna då jag som många kan känna igen sig i teknikstressen och ångesten. “Allt måste funka”, “Nu, nu nu!!”, “Varför dog internet?”, “Varför går internet så slött, vad hände nu?” osv osv. Förtvivlan blandat med frustration och en släng av okunskap kring vad som händer och hur allt fungerar. Enligt undersökningen så lider 8 av 10 av teknikångest, en undersökning gjord digitalt bland ca 1000 människor i åldrarna 16-69 år av företaget Ipsos. Undersökningen är gjord i samarbete med Telia själva.
– Svenskarna har över 57 miljoner uppkopplade prylar, det motsvarar i snitt 13,7 prylar/hushåll. Vi fattar att det inte är lätt att få det digitala livet att hänga ihop. 3 av 4 svenskar lägger mycket tid på att lösa teknikstrul, närmare bestämt 4,7 timmar i månaden – tid som vi med säkerhet tror att våra kunder hellre lägger på annat, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär.
För att stötta dig och alla andra med er teknikångest så har Telia under en period testkört tjänsten Personlig Tekniker där en hjälpande hand kommer ut till hemmet och hjälper till när tekniken strular. Under senaste perioden har de gjort över 500 “utryckningar”. Tjänsten är ett samarbete med TechBuddy och verkar alltså bära frukt, och enligt Telias pressmeddelande ska tjänsten nu också ingå i deras helhetserbjudande till kunder kallat Telia Life. Kul att de fortsätter med tjänsten tycker jag, de kommer inte bli färre teknikprylar i hemmet framöver och med ökat antal prylar kommer en ökad teknikstress och ångest. Får se om andra operatörer tar samma lead som Telia på denna tjänst och erbjuder något liknande för sina kunder. Med RUT kostar det just nu 399 kr.