Har testat för några timmar sedan Handla24.se (ort Halmstad)Â för att köpa en matkasse till min pappa. Jag har ju skrivit en hel del om just matkassar (tex Linas Matkasse) och hemleverans av mat och har själv testat flera olika här i Stockholm, och nu när det äntligen har kommit någon som levererar i Halmstad så kunde jag inte hålla mig borta. Halmstad är ju min hemort och jag har väntat på en sådan tjänst för att ibland fylla på skåpen hemma hos mamma eller pappa när jag inte kan vara i hemstaden så ofta.
Själva uppsökandet av varor var enkelt även om det ibland kändes som väldigt många klick fram och tillbaka, men det var bilder på allt så det var ganska enkelt att se vad man ville ha. Priserna kändes som i normalnivå generellt, och fraktpriset på 89 kr kändes rimligt. Även om jag tycker att de istället skulle tex lägga på en minimi-gräns för vad man måste handla för och istället ha fraktfritt.
Det som störde mig lite dock var själva köpflödet. Jag själv håller på med en hel del webbutveckling och e-handel specifikt i mitt jobb så även om man inte är någon expert så vet jag ganska mycket om vad som skapar en högre konvertering (fler som handlar) och vad som inte gör det. Jag hittar två stora hinder i köpflödet:
- För många steg i köpflödet: När jag väl har bestämt mig för att klicka på Betala/Gå till kassa, så ska det gå på så få klick som möjligt för mig som användare. Jag vill direkt se transparens (alla kostnader) och snabbt komma till avslut. På Handla24.se (som ni ser på bilden där jag ringat in alla steg) så är det 6 (!!) steg innan jag är klar (1.Varukorg, 2.Konto, 3.Leverans, 4.Betalning, 5.Slutför, 6.Klart) Det är 4-5 steg för många. Vad är Slutför för steg egentligen? Varför är det inte inbakat i någon tidigare/senare steg? Från varukorgen är det 3 steg innan jag får betala, varför? Handla24 vill väl att jag ska betala så fort som möjligt? Varför ett helt steg för Leverans, varför är det inte inbakat tex i varukorgen direkt? För varje steg som en kund måste gå igenom finns en exit-risk, en risk att användare helt enkelt skiter i köpet för att antingen han eller hon tyckte det var för krångligt eller upplevde att det skulle bli för krångligt att bli klar. Det är dagens sanning.
- Användare är “allergiska” mot att ha konto överallt: Kalla det inte konto och gör allt för att ta bort känslan av att man måste ha ett nytt konto bara hos er för att kunna e-handla. Folk är trötta på att ha många konton och man bli mer och mer intresserad av att konsolidera alla sina konton på nätet och ha mer “en nätprofil” om det går. Titta omedelbart på funktioner som Facebook-connect som ett exempel för att låta människor koppla sig till er tjänst.
Något som jag noterade som extra positivt var just att jag för varje enstaka vara kunde bestämma om jag kunde godta en ersättande produkt ifall den som jag ville ha var slut. Det är bra, flexibelt och enkelt att lägga det som checkboxar direkt i produktlistningarna. Bra också att mailet som jag fick även tog upp tydligt varifrån maten kommer och att det faktiskt är en riktigt butik – kunder som både e-handlar och handlar fysiskt i butiken (handlar genom båda kanalerna) har ett högre snittköp.
Överlag hittills är jag ganska nöjd med själva upplevelsen, kan de bara jobba vidare med hur jag som användare kan handla så enkelt, snabbt och säkert som möjligt så kommer de att vara en aktör att räkna med på sikt. Jag skulle föreslå att titta mer på konkurrenter som tex Mathem.se samt göra egna A/B-tester för att hitta vad som funkar för Handla24:as kunder. Maten ska komma på tisdag hem till pappa så vi får hoppas att den håller samma kvalitet eller högre än köpupplevelsen på hemsidan.
Allt jag kan säga till Handla24.se/Halmstad är ett stort lycka till med affärerna!