Uber fortsätter att möta motstånd, för deras normala tjänst med professionella förare. I Italien så har en domstol i Rom nu dömt i favör för en inkommande stämning och förbjudit Uber tjänsten helt och hållet. För två år sedan drygt dömdes Ubers syskontjänst, UberPop som nyttjade olicensierade förare att köra runt som taxibilar. Då stängdes den tjänsten ned, precis som i flera andra länder, men normala Uber tjänsten (Uber Black, XL osv) med professionella och licensierade förare fick fortsätta köra. Men nu stängs alltså även den tjänsten ned i Italien. Domstolens beslut är att de traditionella taxibolagen utsätts för olovlig konkurrens. Självklart är det taxibolagen som ligger bakom klagan, och självklart är Uber chokade och har överklagat.
Första frågan är väl hur “korrekt” den lagliga processen har gått till, Italien är väl inte kända för att han rent mjöl i påsen på alla nivåer i varken politiken, näringslivet eller sporten. Samtidigt kan deras beslut få konsekvenser på andra marknader med liknande förbud eller begränsningar på tjänstens erbjudande. Jag hoppas verkligen inte det! Jag tycker det känns väldigt konstigt att förbjuda Uber baserat på olovlig konkurrens, för att de är bättre på att attrahera kundens? Är bättre på att göra affärer? Mycket märkligt.
Samtidigt är det ett slag i ansiktet på nyttjandet av framtidens teknik och innovation. Italien verkar inte vilja profilera sig som ledande i denna sektor tydligen. Jag är glad att Sverige och Stockholm verkar ha ettt öppnare klimat för innovationer, även om motstånd kan finnas lite här och där. Förutom att Uber faktiskt är tillåtet och används av många, så har vi bil-delar-tjänster som tex DriveNow som erbjuder bilar för snabbhyra direkt i appen och du betalar per minut. Perfekt komplement till tjänster som Uber eller andra mer traditionella taxibolag.
Jag var själv i USA och Chicago förra hösten och upplevde verkligen en blommande användning av Ubers tjänster. Vi tog oss runt överallt i staden, snabbt och smidigt, med Uber och appen. Det är till och med så att de levererade ett större mervärde i bekvämlighet då vi vid bokning fick reda både på nummerplåt och en bild på föraren. Så när vi sedan väntade i korsningen så såg vi direkt vår bil, kunde vinka in den och träffade en förare som man nästan upplevde att man kände då vi sa hej och dennes namn. Det är kundupplevelse i sitt essä, och jag för världen inte förstå varför sådana initiativ och sådan kreativitet ska förbjudas.