Jag tog mig en promenad till Sveavägen där Inlife ligger, auktoriserad Mac-reseller som säljer och reparerar Mac-produkter. Med samlat självförtroende och halvmycket pondus slängde jag upp min Macbook och förklarade tydligt att mitt problem att datorn inte vill ladda sig måste ha varit med i datorn sedan jag köpte den. “Jag vill reklamera, you hear, I want to recalim!”. Svaret blev: “Om du inte har garanti kvar så får du punga ut pengar om inte Apple säger något annat. Så ring dem eller lämna in den och var beredd på att betala.” Fast han lät förstås lite snällare och trevligare än så.
Nåväl, jag packade ner datorn och skulle precis gå ut ur affären när jag kom på att jag faktiskt kan ringa Apple på direkten och slippa att eventuellt återkomma om de skulle ge mig ett negativt besked. Utan väntetid kommer jag nästa direkt till en på kundsupport som först inte fattar alls vad problemet med datorn är.
– Är det verkligen inte batteriet?
– Nej, jag har testat den och laddaren i en annan dator, de funkar alldeles utmärkt.
*tangenttryckningar tangenttryckningar*
– Aha, jag har ett test du kan göra, om du skruvar ut batteriet….
– Redan gjort, funkar inte
– Jaha, ok, jag ska chatta med en tekniker så får han avgöra om du måste betala eller inte.
Den onde teknikern, ja då har jag väl redan avslöjat hur det gick, tyckte att det inte alls var något Apple skulle betala. Kundsupporten vidarebefodrade detta i luren och sa att det inte var så mycket han kunde göra. Han hade försökt sitt bästa (yeah, my ass). I vilket fall så var det bara att lämna in datorn. Det skulle ta en vecka sedan ska jag få ett kostnadsförslag på vad schabraket kommer att kosta. Om jag då inte vill laga den får jag betala 650 kr men om jag vill laga den så slipper jag att betala för själva kostnadsförslaget (felsökningen) utan bara för reparationen. Men jag misstänker att de säkert saftar på den där reparationen med några extra hundralappar för besväret.
0 thoughts on “Uppföljning av datorstrul”