Jag har precis anlänt till anläggningen, eller hotellområdet närmare bestämt, där SHOPTALK Europe ska hållas – och jag har fått min efterlängtade badge. Yes, det är första eventet där bloggen är representerad som en av många från världens press (det är väl helt ok att kalla bloggen någon form av press?).
Som Social Media Influencer inom Tech är jag här för att leta efter dagens och framtidens innovativa teknik inom Retail. Globala retailers möter världens teknikjättar, och pratar om utmaningarna framåt och jag ska sitta på frontrow med min kamera och mitt block för att insupa nyheterna. Google, Amazon, Alibaba, IKEA, Salesforce, Ebay, Pinterest, Tesco och många fler.
Förutom en enorm mässhall med massor av utställare som vill visa upp sig och sina nyheter (jag vet redan om en del lanseringar…) så är det fullproppat med spännande föreläsningar. Varje pass har minst 4 tracks och det är riktigt svårt att välja vilka att gå på – jag vill ju höra nästan alla!
Förväntansfulla deltagare som jag samlas en efter en, och jag som är en av “early birds” på plats följer alla glada människor med förhoppningar om att se något stort de kommande dagarna. Själv passar jag på att ladda upp batterierna, både inombords och i mobilen. Tack MasterCard för stödet! Jag passar ju på att både testa deras relax-soffor och teknikinslag där de hjälper mässbesökarna att ladda sina mobiltelefoner.
Ikväll blir det en välkomstreception där jag hoppas att en hel del kommer, vilket blir första tillfället att mingla och utbyta tankar och idéer. Förutom att representera bloggen för all ny teknik, så representerar jag min arbetsgivare Capgemini för att utforska hur tekniken stöttar Retail-bolagen. En spännande och rolig mix och jobb och nöje för en tekniknörd som jag själv!
Troligen är jag inte invited, men skulle vara kul att få hänga lite ikväll eller imorgon i Salesforce Executive Lounge. Undra vem som kvaliciferar sig in där – kunder, partners eller bara nyfikna besökare? Jag ska nosa in området, jag lovar.