Bilden heter “2017 VR for Change Summit Arcade” (CC BY-ND 2.0) och är tagen av Games for Change.
Allt fler har kommit underfund med vad virtuell verklighet, ofta förkortat VR, är för någonting. Virtuell verklighet innebär att man med hjälp av ett par särskilda glasögon, eller ett headset, stiger in i en digital virtuell värld. Förra året tog man steget ännu längre och introducerade virtuell live-streaming. Det innebär att man kan uppleva konserter och sporthändelser live och få känslan av att man är där på plats, fast man egentligen sitter i sitt vardagsrum eller befinner sig i en VR-studio.
Att streama VR live är ingen superny nyhet och man har experimenterat med livesändningar de senaste åren. Däremot var det först under 2016 som live-streamingen testades på riktigt. Det var första gången man streamade EM-matcher i fotboll i VR och amerikanska sportkanaler började sända både baseboll-, basket- och hockeymatcher med den nya tekniken.
Öppnar upp marknaden
VR-streaming gör det möjligt för personer som kanske inte fick biljetter, eller som av andra skäl inte kan resa till ett event, att få uppleva hur det känns att faktiskt sitta på plats i publiken. I år var det första gången som en Champions League-final sändes i VR och det finns planer för att erbjuda samma möjlighet nästa år, då Real Madrid återigen är förhandstippade vinnare med oddsen 5,00. Förutom att höja närvarokänslan kan VR i sportsammanhang hjälpa till vid lägga bets på live odds. VR-upplevelsen kan bidra till att man får en bättre uppsikt över spelet och att man tar ett bättre beslut om vem som gör det första målet eller vem om kommer att utvisas först, än vad man kanske hade gjort från TV-soffan.
Bilden heter “Real Madrid C.F.” (CC BY-ND 2.0) och är tagen av kozumel.
För att streama live i VR sätter man upp mängder av kameror och så kallade 360-graderskameror. Det är tack vare 360-gradersvinkeln som bäraren av ett par VR-glasögonen får ett större djup och som skapar känslan av man är där på plats. Champions League-finalen gick i år att se i det svenska företaget MTG:s VR-app, Viareal. Produktchefen bakom appen berättade att han hoppades att det här bara var början på vad framtiden har att erbjuda och han tror att utvecklingen kommer att fortsätta framåt, även om det kommer att ta tid.
Osäkert vad som kommer härnäst
Däremot kan tiden det tar att utveckla ny teknik vara ett problem för VR-teknikens framtid. Trots att det finns flera fördelar med VR, finns det de som menar att människor fortfarande kommer att vilja uppleva den verkliga verkligheten. Företag som Intel och Nokia har lagt ned sina VR-satsningar och Google och Apple har börjat titta mot en ny teknik: AR. Med AR förhöjer man istället den verkliga världen med ett digitalt lager, vilket innebär att man kan få ut ännu mer av en upplevelse samtidigt som man upplever den live på plats. Det råder delade meningar om de här två framtidsteknikerna kommer att kunna samexistera eller om den ena kommer att slå ut de andra – det är något som framtiden får visa.
Virtuell sport är coolt och ett nytänkande även inom spel och betting. Vi har själva skrivit en artikel om detta på vår hemsida och ser att allt fler spelbolag börjar ta in virtuell sport som ett ny spelform. Det fungerar ungefär som livebetting fast på animerade sporter. http://svensktspel.nu/2017/11/09/virtuell-sport/
Tack för tipset!